Klubunk a Magyar Labdarúgó Szövetség kérésére elküldte az MLSZ-be azokat a javaslatokat, amelyek gyökeresen megváltoztatnák a bajnokságok adminisztrációját, és nagyban megkönnyítenék a csapatok és a szövetség munkáját. A részletekrõl Margitai Zoltán klubigazgatót kérdeztük.
Margitai Zoltán: A Magyar Labdarúgó Szövetség eljuttatta hozzánk azokat a munkapéldányokat, melyek a különbözõ szabályzatok átalakítása során keletkeztek. Kérésüknek megfelelõen mi is elkészítettük azon javaslatainak, melyek segíthetik a közös gondolkodást a szövetséggel.
Mik ezek a javaslatok?
Margitai Zoltán: Elsõ lépcsõben 4 fõ irányvonalat jelöltünk meg.
1. Javasoljuk a labdarúgók és sportszakemberek szerzõdéseinek digitális regisztrálását, és tárolását.
2. Javasoljuk a versenyigazolvány megszüntetését, ill. digitalizálását.
3. Javasoljuk a sportorvosi engedély megszüntetését, ill. digitalizálását.
4. Javasoljuk a digitális átigazolási rendszer bevezetését.
Nem földtõl elrugaszkodott gondolatok ezek?
Margitai Zoltán: Amikor az MLSZ-ben dolgoztam 2006-ban már akkor nekiláttunk a feladatok végrehajtásának. Akkor elsõ lépcsõben bevezettük a digitális jegyzõkönyv rendszert, aminek óriási sikere lett, ma már valamennyi bajnokságban ezt használják. Sajnos azonban amióta eljöttem senki nem fejlesztette a rendszert, és nem hajtották végre a fent említett fejlesztéseket, pedig már akkor megkezdtük a munkát. Rajtam kívül kevés embernek szívügye a rendszer, és kevesen ismerik fel jelentõségét.
Most a Gyirmót FC azért állt elõ fenti javaslatokkal, mert a jelenlegi MLSZ felsõ vezetése garanciát jelenthet a reformokra. Bízunk benne, hogy az új vezetés felismeri a rendszerben lévõ lehetõségeket.
Mennyi idõre lenne szükségük a rendszer bevezetéséhez?
Margitai Zoltán: A napokban egyeztettem több klubvezetõvel és szakemberrel is, és úgy gondolom, hogy jövõ nyártól be lehetne vezetni a változtatásokat. Sõt a szerzõdések digitális regisztrálását már január 1-tõl alkalmazni lehetne. Azt tudni kell, hogy az MLSZ-nek van egy világszínvonalú informatikai rendszere (adatbank.mlsz.hu), melybe sokan a hosszú évek folyamán rengeteg energiát fektettek azért, hogy a mai szinten mûködni tudjon. Ezt a rendszert kell fejleszteni a fenti irányban.
Egyeztetéseim alatt megtudtam, hogy pécsi kollégám Czett Szabolcs még nálam is jobban beleásta magát a rendszer mûködésének megismerésébe, és egyik diplomamunkáját annak mûködésébõl írta. Egyeztettem vele és elmondta, hogy bármikor hajlandó az anyagát átadni annak érdekében, hogy fejleszteni lehessen a rendszert. Ez azt jelenti, hogy akár holnap reggel el lehet kezdeni a fejlesztéseket annak érdekében, hogy mihamarabb be lehessen vezetni az újításokat.
A részletes javaslatokat itt olvashatják:
Gyrmót FC javaslatai:
1.Javasoljuk, hogy az MLSZ részére kötelezõen leadásra kerülõ labdarúgó és labdarúgó szakemberek szerzõdésének rendszerét alakítsák át. Javasoljuk, hogy az eddig papír alapú leadást szüntessék meg, és térjenek át a digitális szerzõdés regisztrálásra és nyilvántartásra.
2. Javasoljuk, hogy a bajnokságokban és kupákban használatos Versenyigazolvány használatát szüntessék meg, és térjenek át a digitális azonosítási rendszerre.
3. Javasoljuk, hogy a bajnokságokban és a kupákban használatos sportorvosi igazolási rendszert szüntessék meg, és térjenek át a digitális ellenõrzési rendszerre.
4. Javasoljuk, hogy a jelenlegi papír alapú átigazolási rendszert szüntessék meg és térjenek át a digitális átigazolási rendszerre.
Indokolás
1. Szerzõdések digitális regisztrálása
A szerzõdés regisztrációs rendszert 2000-ben vezették be még a Magyar Labdarúgó Ligában. Erre akkor azért volt szükség, mert jelentõs volt a szerzõdésszegések száma, elsõ sorban a sportszervezetek részérõl. Az MLL-be leadott szerzõdések pedig a vitás ügyek kivizsgálását segítették elõ. Manapság a szerzõdésszegések száma elenyészõ, tehát az ilyen szintû szerzõdés regisztrálásra nincs szükség.
A megnövekedett számú szerzõdéseket az MLSZ apparátusa nem tudja feldolgozni így elõfordul, hogy a leadott szerzõdéseket 6-8 hónap elteltével kapják vissza a sportszervezetek.
Ennek megfelelõen szükséges a már meglévõ MLSZ iroda és adatbank rendszerébe kialakítani egy olyan menüpontot, ahol a játékosok és a sportvezetõk szerzõdéseit regisztrálják, és nyilvántartják. Elengedhetetlen ez a mai világban, ahol gyakorlatilag már bankba sem kell járni, mert az interneten mindet el lehet intézni. Miért nem lehet az MLSZ-be a játékosok és a sportvezetõk szerzõdéseit e-mailben, digitalizált formában leadni?
Javasoljuk, hogy a már meglévõ MLSZ iroda és adatbank rendszerben építsenek ki egy olyan lehetõséget, melyben a sportszervezetek saját maguk feltölthetik a szerzõdéseket. Az MLSZ apparátus ellenõrzi a szerzõdések kötelezõ tartalmi elemeit, és egy visszaigazoló e-mailben értesíti a regisztrációról a sportszervezetet.
A menüpontban több egyéb adatot is rögzíteni lehetne (pl: amatõr vagy profi szerzõdés, elsõ profi szerzõdés, kölcsön adási szerzõdés stb ) amibõl egy olyan MLSZ adatbázis alakulna ki a már meglévõn felül ami egyedülálló lenne az országban. A rendszer használatával pl. bárki adatot nyerhetne a szerzõdéses labdarúgók számáról.
A regisztrált szerzõdések visszaigazolása után pedig lényegesen egyszerûsödne az ügyintézés és a játékengedélyek kiváltása is. Gyakorlatilag meg lehetne szüntetni a személyes ügyintézéseket az MLSZ-ben és a Megyei Szövetségekben (Igazgatóságokon), így lényeges humán erõforrás szabadítható fel errõl a területrõl, és helyezhetõ át máshová.
2. Versenyigazolványok megszüntetése
Javasoljuk, hogy elsõ lépcsõben 2011 õszétõl az NB I és az NB II-ben szüntessék meg a versenyigazolványokat. Amennyiben a rendszer beválik, késõbb az alacsonyabb osztályokban is javasoljuk a versenyigazolványok megszüntetését. Ehhez az kell, hogy valamennyi osztályban használják az MLSZ digitális jegyzõkönyv rendszerét.
A jelenlegi rendszer elavult. Jelenleg a játékosok azonosítására létezik egy sokkal egyszerûbb rendszer, amit az UEFA használ. Az UEFA által rendezett mérkõzéseken a játékvezetõ kizárólag azt vizsgálja, hogy a pályára lépõ játékos személyazonossága egyezik-e a jegyzõkönyvbe beírtakkal. Ezt követõen az UEFA játékos osztálya ellenõrzi, hogy a pályára lépett játékosoknak volt-e játékjogosultságuk.
Nálunk még egyszerûbb lenne a rendszer alkalmazása, mert az MLSZ iroda rendszere alkalmas a játékosok azonosítására, így a játékvezetõnek kizárólag azt kellene ellenõriznie, hogy a mérkõzésen az lép-e pályára, aki a jegyzõkönyvbe be van írva. Ezt pedig egyszerûen egy személyi igazolvánnyal, vagy egy útlevéllel meg tudja tenni. A további játékjogosultságot az MLSZ rendszere automatikusan elvégzi.
A rendszer alkalmas a játékosok azonosítására, a versenyengedélyek-, a sárga-, piros lapok és az eltiltások ellenõrzésére, valamint amennyiben javaslataink alapján bõvítésre kerül, akkor a sportorvosi engedélyek és a szerzõdések ellenõrzés is megoldható egy helyen.
A mai világban, ahol valamennyi találkozó a médiában és az interneten széles körben megjelenik valószínûsíthetõ, hogy nem próbálnak visszaélni a versenyigazolványok megszüntetésével, és hamis személyazonossággal nem próbálnak meg pályára lépni.
A rendszer esetleges bevezetése pedig további humán erõforrásokat szabadítana fel nem is beszélve a kiadások megtakarításáról (versenyengedély nyomtatás) és a hatékonyabb, gyorsabb mûködésrõl.
3. Sportorvosi igazolások megszüntetése
Javasoljuk, a versenyigazolványok mellett használatos sportorvosi igazolványok megszüntetését.
A jelenlegi MLSZ iroda és adatbank rendszer alkalmas a fentieken túl a sportorvosi engedélyek regisztrálására és ellenõrzésére.
Ehhez nem kell semmi más csupán annyi, hogy a sportorvosi vizsgálaton részt vevõ sportoló regisztrálását a sportorvos végezze el. Az elvégzett személyek adatait vagy egyenesen töltse fel az iroda rendszer megfelelõ helyére, vagy ha erre nem vállalkoznak, akkor a vizsgált személy adatait küldjék meg az MLSZ-nek és / vagy az MLSZ területileg illetékes igazgatóságának. Az MLSZ alkalmazott a beérkezett adatokat regisztrálja az iroda rendszerben és a számítógép a mérkõzésen kizárólag azon labdarúgót engedi pályára lépni, aki ezen regisztrációval és érvényes sportorvosi engedéllyel rendelkezik.
4. Digitális átigazolási rendszer
A jelenlegi papír alapú átigazolási rendszer bonyolult, körülményes, és visszaélésekre ad lehetõséget.
Javasoljuk, hogy az MLSZ informatikai rendszerében alakítsanak ki egy olyan menüpontot, ahol a játékosok digitális átigazolása lehetõvé válik. Jó példa erre a FIFA rendszere, ahol interneten folynak az átigazolások.
Az esetleges új digitális rendszer bevezetésével további humán erõforrások szabadíthatóak fel, csökkenteni lehet a visszaélések számát, és gyorsabb, takarékosabb ügyintézés válik lehetõvé.
Amennyiben szükséges a fenti rendszer kidolgozásában, kialakításában szívesen nyújtunk operatív segítséget is annak érdekében, hogy a rendszer fejlõdjön, és a szövetségi munkatársak, sportszervezetek és játékvezetõk munkáját könnyítsük.