A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap (MTVA) és a Sport TV-t mûködtetõ Chello Central Europe Zrt. (CCE) közös pályázata nyerte az MLSZ által szervezett versenyprogramok négy bajnoki idényre szóló közvetítési és sugárzási jogait. A szerzõdés bajnoki évenként 3,54 milliárd forintos bevételt hoz az MLSZ-nek.

A szövetség a bevétel túlnyomó részét – a törvényben engedett 4,5 százalék levonás után – az NB I-es, az NB II-es és a kupasorozatokban sikeresen szereplõ amatõrcsapatoknak juttatja.

Az MLSZ április 27-én írt ki pályázatot az NB I, az NB II, a Magyar Kupa, az Amatõr Kupa, a Ligakupa és a Szuperkupa közvetítési jogainak értékesítésére a 2012–2013, a 2013–2014, a 2014–2015 és a 2015–2016-os idényeket magában foglaló idõintervallumra. A határidõig az MTVA és a CCE mind a hat versenyprogramra formailag és tartalmilag érvényes, közös ajánlatot tett, amit a szövetség által létrehozott pályázati bizottság elbírált, majd az MLSZ elnöksége a legutóbbi, keddi ülésén azt elfogadta. A két nyertes a saját honlapján internetes közvetítésre is jogosult, illetve a rádiós közvetítési jogokat is megszerezte.

A legutóbbi szezonban – ami egyben a 2009–2012 közötti ciklus záró éve volt – az MLSZ együttes televíziós díjbevétele körülbelül 1,7 milliárd forint volt. Most megnövekedett tartalomra lehetett pályázni, ez is magyarázza, miért emelkedett a bevétel. A következõ bajnoki szezon az OTP Bank Ligában július 27-én kezdõdik.

– Kölcsönös elõnyökön alapuló, komoly üzleti sikernek értékelem az eredményt. A magyar futball érdekeit jól szolgálja az MTVA-val és a Chello Central Europe-pal kötött megállapodás, és biztos vagyok abban is, hogy a magyar focit kedvelõ nézõk elégedettek lesznek a mérkõzések, és azok közvetítéseinek színvonalával egyaránt – értékelte a megállapodást dr. Csányi Sándor, az MLSZ elnöke, aki hozzátette: -A szövetségen keresztül két jelentõs forrásból juthatnak bevételhez a klubok. Az egyik a közvetítési jogok értékesítése, a másik pedig a bajnokság névadószponzori bevétele. Eddig átlagosan 110 millió forintot kapott egy élvonalbeli klub a tévépénzekbõl szezononként, ez az összeg most 150 millióra nõ. Az elosztást az eredményesség és a nézettség függvényében szeretnénk meghatározni, hogy jobb teljesítményre ösztönözzük a csapatokat.

Az MLSZ elnöke hangsúlyozta azt is, hogy az NB II-es klubok eddig alig, szezononként átlagosan mindössze félmillió forinttal részesedtek a televíziós jogok értékesítésébõl. Ez az összeg a következõ szezonban 25 millió forint lesz, aztán 2013 nyarától, az egycsoportos, 16 csapatos másodosztály bevezetése után pedig 50 millió. Ezen kívül a kupákban sikeresen szereplõ amatõrcsapatokhoz is kerül pénz a szövetségtõl. Csányi Sándor elégedettségének adott hangot, amikor megjegyezte: “Emelkedett az átlagnézõszám, nõtt a színvonal, meggyõzõdésem, hogy jó úton járunk”.

– A közmédiában nem kizárólagos szempont a magas nézettség, de a sportközvetítések az elmúlt idõszakban nagyon sikeresek voltak ebbõl a szempontból. Az élvonalbeli magyar labdarúgómeccsek átlagos nézettsége 300 ezer fõ volt az elmúlt szezonban, és átlagosan 900 ezer ember kapcsolódott be egy-egy közvetítésbe. Bízunk benne, hogy a következõ idényben ezek a számok tovább növekednek. Ezek az adatok azt igazolják, hogy a közmédiában szükség van az igényes sportközvetítésekre – mondta Böröcz István, az MTVA vezérigazgatója.

Az elkövetkezõ négy évad terveivel kapcsolatban kiderült, a közmédia és a Sport TV az elsõ két szezonban legalább hatvan, a harmadik és negyedik idényben legalább kilencven mérkõzést közvetít, mindkét fél számára elõnyös megosztásban.

A Full HD minõségû élõ közvetítések mellett számos összefoglaló, magazinmûsor és exkluzív interjú készül mindegyik televízió és rádiócsatornára. Péntektõl vasárnap estig minden napra jut bajnoki találkozó, vasárnap esténként a Sport TV Harmadik Félidõ címû futballshow-ja pedig lehetõséget ad a teljes bajnoki forduló felidézésére, de várhatóan a köztelevízió is sugároz gólösszefoglalót.

Málnay B. Levente, a CCE vezérigazgatója a nézettségi adatokról szólva kiemelte, a magyar élvonal jobb eredményeket produkált, mint a világ legerõsebb bajnokságának minõsíthetõ spanyol élvonal. Állítását konkrét számokkal is alátámasztotta: az elmúlt bajnoki idényben 321 750 fõ volt az NB I-es találkozók átlagos nézõszáma. Ugyanez a spanyol bajnokság esetében 215 644 fõ volt.

(mlsz.hu)